Au pair - en livsstil

0kommentarer

Bonsoir!
 
Hur är livet som au pair? Jag tycker det är mer som en livsstil än ett jobb! Jag känner mig verkligen inte som en anställd, mer som en kusin eller någon annan släkting som bor här och umgås med barnen och sköter hushållet. Det är ett grymt sätt att få bo i en stad nästan gratis, få gå i skolan och tjäna lite pengar samtidigt.
 
En vanlig dag går ungefär till såhär:
Jag går upp vid niotiden, kollar att köket inte är helt nerkladdat efter frukosten, vädrar/städar undan i barnens rum. Sedan möter jag upp mina vänner i Paris för en lunch eller vad vi känner för. (from 2 oktober går jag i skolan 3 dagar/vecka) Jag hämtar barnen på skolan vid fyratiden, de äter mellanmål (kakor), gör sina läxor, sedan går vi och leker i parken. Jag lagar kullinariska mästerverk till middag, sedan lägger jag dem. C'est tout! Hittills kommer jag bra överens med dem, och det är inte ofta jag behöver höja rösten.

Det känns som att jag har kommit in i familjen nu och jag känner mig mycket mer bekväm än i början. Föräldrarna har precis skilt sig, men det är ganska skönt att bo hos pappan, och eftersom han är man (inga fördomar här inte!) så har han ju inte så bra koll på att laga mat, handla, tvätta osv. Så då slipper jag känna att någon har sina vanor och tycker att jag gör något konstigt. Men nästa vecka är det mamma-vecka. Spännande!
 
Nu ska jag krascha i sängen, imorgon blir det shopping på champs-élysées med mina norska jentor!


À bientôt /Elin
 
au pair, barnen, personligt, vardag,

Kommentera

Publiceras ej