Chica kvarter och galen trafik

0kommentarer



Bonsoir!
 
Idag har jag äntligen fått se lite av själva Paris!
Först måste jag bara säga att jag ALDRIG i mitt liv vill köra bil i detta landet! Det är fullkomligt livsfarligt. Alla kör verkligen som galningar, och när man nästan håller på att krocka (det händer var femte minut) så vrålar folk svärord till höger och vänster genom de nedvevade rutorna.
Sen fick jag lära mig hur man fickparkerar french-style. "Au bruit". (=oljud) Det vill säga 'dunk' in i bilen framför, 'dunk' in i bilen bakom, och sedan ställer man sig mitt emellan med ca 5 cm tillgodo. Galet.
 
Vi åkte i alla fall in till centrum för att kolla på en skola jag kanske ska börja i för att plugga franska, och sen när vi svängde runt ett gathörn befann vi oss plötsligt i ett av de ríkaste kvarteren i hela frankrike. Där fanns en jättefin park med en stor lekplats, och hela parken var full av folk som joggade eller åkte rullskridskor. Medan Lilou och Tess lekte kom en hel skolklass med ungar. De hade små gula reflexvästar på sig, eftersom de tydligen gick på den dyraste privatskolan i hela landet. Att ha sin sjuåring inskriven där kostar ca 2000 euro per MÅNAD. Drygt 14000 svenska kronor. Lek försiktigt!

Imorgon är jag ledig och tänkte gå på upptäcksfärd i stan!
 
À bientôt! /Elin
au pair, frankrike, franskt, mat, paris, vardag,

Kommentera

Publiceras ej