Landet med de 1000 apoteken

3kommentarer

Bonsoir!
 
Hejsan alla helgfirare! Jag är inte alls bitter. Har legat hemma svinförkyld sedan i förrgår, då jag trodde att jag skulle koka bort alt. frysa ihjäl av feber. Men som tur är finns hjälpen nära! I detta landet finns bokstavligt talat ett apotek i varje gathörn, och ofta flera på samma lilla gata. Och att gå till apoteket är inte alls samma sterila upplevelse som i Sverige. Hemma tar man ju ett nummer, väntar i tystnad, går fram till en opersonlig vit lucka där en tant, i ålder 35-65 sitter och noga studerar ditt gula recept innan hon hämtar din medicin i ett enormt skåp med pedantiskt numrerade lådor bakom luckan.
 
Här finns ofta en liten lekhörna för barnen i ett hörne, det finns inga nummerlappar, och även om det bara står tre personer i kö tar det otroligt lång tid eftersom de här apotekskvinnorna tar god tid på sig med varje kund, frågar om barnbarnen och reumatismen, småpratar om det senaste.
Och de älskar mediciner i det här landet. Mot min förkylning har jag bland annat fått tabletter med 1000 mg paracetamol, och ett naturläkemedel som innehåller både rostade havssvampar, diverse giftiga blommor, och någon sorts kvicksilverlösning som används mot tandköttsproblem hos hundar... Eh ja. (Min nyfikna mamma har googlat haha.) Just det ja, en nässpray på 150ml också. Det lär ju i alla fall räcka till resten av mitt vuxna liv!
 
Nu ska jag bädda ner mig i sängen igen. Trevlig fredagskväll!
À bientôt /Elin
 
frankrike, franskt, vardag,

3 kommentarer

Anonym

29 Sep 2012 14:58

Hoppas du snart blir frisk// kram pappi

Anonym

02 Oct 2012 14:13

Hur mår du idag? Kram Pappi

Anonym

02 Oct 2012 14:13

Hur mår du idag? Kram Pappi

Kommentera

Publiceras ej