Svenska köttbullar och trotsålder

2kommentarer

Bonsoir!

Nej. Nej nej nej. Det är allt jag hör varje dag. Jag är ganska säker på att Tess har kommit in i trotsåldern.
-Nu ska vi äta middag. "Nej jag vill inte." -Nu ska vi ta ett bad. "Nej jag vill leka." Vad den än är så säger hon bara nej. Och när jag sagt till henne tre gånger utan att hon lyssnade, tittade hon på mig, log ett trotsigt leende och gjorde om samma sak igen. Men då blev jag riktigt irriterad så det vågar hon nog inte göra om hoppas jag!

 

Jag tycker att det är jättesvårt att avgöra när man ska säga till och inte. Vissa saker tycker jag inte är så farligt, men som föräldrarna ibland säger till dem för, och vissa saker får de inte göra för mig, men som föräldrarna inte bryr sig så mycket om. Vid matbordet vill jag liksom att de sitter på sin plats, inte sjunger eller skriker, inte leker med maten, äter med kniv och gaffel och inte med hela ansiktet... Till exempel. Men de lär sig snabbt vad som är okej för mig och inte.

 

I söndags var jag och Nathalie (barnens mamma) på IKEA och storshoppade till hennes nya lägenhet. Lampor, köksutrustning, en bokhylla, och massa andra saker. Vi var där i säkert 4-5 timmar, och jag kan ju tillägga att hon har en mini-cooper så det var vääldigt trångt när vi var färdiga haha!
Jag gick runt och stortrivdes, översatte alla konstiga svenska namn till franska, och köpte hem massor av svensk mat. Köttbullar, lingonsylt, senapssill, kanelbullar, äpplepaj.... Och dessutom har jag hittat en mjölk som faktiskt går att dricka! Lycka.

 

Nu när det är lugnt och fridfullt i huset ska jag passa på att dricka te och titta på en film!

 

À bientôt /Elin

barnen, frankrike, fritid, vardag,

2 kommentarer

Susanne

25 Sep 2012 22:26

Hej! Tycker din inställning till uppförandet vid matbordet är mycket sunt och förnuftigt! Undrar dock vad föräldrarna tycker där!! Stå på dig. Barn gillar gränser. Skönt att höra att du har det så bra, Sköt om dig. Kramar Susanne

Svar: Haha tack! :) jo föräldrarna tycker det är bra att jag sätter lite gränser, och eftersom de aldrig äter middag tillsammans med barnen blir ju det liksom "mitt" område!Det samma! Kramar från Paris
Elin Gustafsson

Pappa

26 Sep 2012 13:15

Hej, har du lärt dom att äta lite nyttigare mat än all den "sockersörja" som dom får i sig. Grovt bröd t.ex, finns det?

Har köpt en ny skärm 24" och tangentbord är på gång. Skall kopplas ihop snart (när jag är hemma)och Skype är på gång ...

En Hawaii resa är bokad!!! (April-Maj)
Kram Pappi

Svar: Nja, det är omöjligt när de ätit socker till frukost och mellanmål i 5/7 år! Men jag lagar oftast riktig middag till dem, ingen av föräldrarna kan laga mat haha. Låter toppen! Skicka ett mail till mig när det är klart så kan vi prata.
Ojoj vad roligt!! Lyxigt värre, ha kul med alla tjocka amerikanare ;)
Saknar dig pappi. Kram!
Elin Gustafsson

Kommentera

Publiceras ej