Vilse i ösregnet

0kommentarer

Bonsoir!
 
Herregud vilken dag. 'Vilken cirkus', som pappa brukar säga.
Idag åkte jag till Place de l'Opéra för att skriva in mig på min skola. Det var bara det att gatan den låg på var i stort sätt omöjlig att hitta. Även om jag inte har världens mest slipade lokalsinne så ska det väl ändå gå att hitta en hyfsat stor gata! Men nä. Jag sprang runt i ösregnet i en halvtimme, gick in på varenda tvärgata, frågade personalen i tre olika fina butiker, (de snorkiga expediterna tittade alla ogillande på mig när jag droppade på deras nybonade golv) och hittade tillslut rätt. Bara för att upptäcka att jag var på fel skola. De hade samma namn, men den här skolan hade en grön skylt, den jag skulle till hade en blå skylt. Andas Elin, andas. Ut i regnet igen, och ner i metron.
 
På skolan med blå skylt fick jag göra tre olika test, grammatik, muntligt och skriftligt. Jag kommer läsa åtta timmar i veckan, varav fyra timmar franska och två timmar konsthistoria. Nästa termin läser jag franska och ekonomi, jag är supernöjd!
 
Dagens franskt: Här väljer man mellan chips, kaka, eller yogurt till sin subwaymeny. Gulligt.
 
Lite bilder från gårdagen då jag och mina norska vänner var på Gallerie Lafayette:





Triumfbågen från under mitt paraply
À bientôt! /Elin
au pair, frankrike, paris, vardag,

Kommentera

Publiceras ej