Frågestund 2

4kommentarer

Frågor från Clara
Hej! Jag går i trean nu och börjar fundera på vad jag ska göra till hösten. Att åka som au-pair har jag som alternativ. Men jag har inte bestämt mig. Du kanske kan svara på några frågor.
Är du nöjd med att åka med STS? 
Har du lärt känna nya kompisar? Hur lärde du känna dem? 
Bor du i en egen lägenhet eller i ett rum med familjen? 
Är du nöjd med familjen? 
Måste man ha körkort? 
Är du fri att göra vad du vill på helgen, typ festa? (Om du nu bor i samma hus som familjen, är det okej att du kommer hem sent på natten, går in själv osv? ) 
Hur mycket franska kunde du förut? Pratar du bara franska med familjen? Förstår de engelska? 
Ingår skola i paketet med STS? 

Förlåt för massa frågor, men snällt om du vill svara. 

Bra blogg, följer den med bloglovin nu :)
 
Svar
Hej Clara! Kul att du hittat hit :)
Ja det känns bra att åka med STS, man har någon att kontakta om det är något, och så kan det ju vara skönt att de pratar svenska också.
Jag har lärt känna mina kompisar genom den franska organisatonen, de arrangerar träffar när man kommer hit i början. Sedan träffade jag några andra i min klass och sen vissa genom gemensamma vänner.
Jag bor i nedervåningen i ett stort hus. Har mitt eget badrum och sådär. Bara de som bor inne i centrum har egna ställen uppe i de översta våningarna, men de delar oftast toa och dusch med hela korridoren... haha.
Är du nöjd med familjen? Ja jag är helt ok nöjd. Känner nästan ingen som stormtrivs. Det går upp och ner för alla men för det mesta är det helt ok!
Du måste inte ha körkort för att söka som au pair men det är en fördel. Många familjer vill att man hämtar barnen på skolan med bil.
Ja det går bra att vara ute som man vill och festa på helgerna. Men familjen har ansvar för dig så skicka ett sms om du kommer hem sent eller om du sover hos en vän.
Jag hade läst franska i 7 år innan jag kom hit så det var ju en liten fördel. Men även om man bara kan lite så handlar allt om att våga börja prata även om man gör massa fel i början. Be familjen bara prata franska med dig (det du inte förstår tar ni såklart på engelska) och rätta dig när du säger fel så lär du dig på nolltid.
Nej skola ingår inte, och kostar ca 4000-5000 per 3 månader. Lite dyrt, men värt det om du är här för att lära dig franska.
Tack för att du gillar min blogg, jätteroligt! / Elin ♥
 
 
frågor och svar,

4 kommentarer

Clara

09 Apr 2013 21:06

Tackar för svaren! :))

Shada

12 Apr 2013 02:24

Hej Elin!
När jag läser igenom din blogg så verkar det som att du saknar Sverige väldigt mycket. Är det något som gör att du inte är glad i Paris? eller hade du förväntad dig annat än vad du upplever nu?

Svar: Hej Shada!Nej asså, min blogg är rätt så personlig, och alla mina släktingar och min familj läser den. Så självklart skriver jag här att jag längtar hem. Och jag saknar faktiskt sverige mer än vad jag trodde jag skulle göra, speciellt nu under vintern. Men nu när det blivit sommar här så trivs jag mycket bättre :) Det är svårt att åka ifrån alla man tycker om i ett år, men också jätteroligt att bo här såklart!
Kram
Elin Freja Gustafsson

Johanna

22 Apr 2013 19:49

Hejsan!

Hittade dig när jag sökte runt efter andra aupair-bloggar, vilka härliga bilder du tar! Själv bor jag i Marbella, Spanien och tar hand om två goa barn sedan 1,5 år tillbaka :)

Tänkte kolla med dig om du skulle vilja byta gästinlägg med mig? Vi skriver varsin gästblogg med en beskrivning om oss + någon bild och så publicerar vi varandras inlägg på våra bloggar. Kul grej med möjlighet att få lite fler läsare :)

Kika in min blogg alltommarbella.com och maila mig på [email protected].

Varma hälsningar
Johanna

Svar: Hej Johanna! Vad roligt att du hittat hit, och tack så mycket! Din blogg är också jättehärlig verkligen. :)Jag vet inte om jag kommer ha tid att starta en ny blogg och pilla med det, har så himla mycket planer nu i vår och sommar! Men vi kanske skulle kunna länka varandras bloggar med en kort beskrivning? Vad sägs om det?
kram
Elin Freja Gustafsson

Johanna

25 Apr 2013 19:07

Hej Elin!

Ja det var precis det jag menade, var nog lite otydlig! Maila mig på [email protected] så kan vi prata mer :)

Kram Johanna

Svar: Haha okej bra! Det gör jag! Kram
Elin Freja Gustafsson

Kommentera

Publiceras ej