Frågestund 3

0kommentarer

Frågor från Julia:
Hej! Det är så att jag tänkte åka till Frankrike eller USA i ett år. Anledningen till att jag pendlar mellan dessa är att mamma är fransyska. Jag kan inte franska särskilt bra och vill därför lära mig franska flytande. Hur tycker du att fransmännen och fransyskorna bemöter dig och så där du bor? Jag vet att den franska kulturen är annorlunde gentemot här så är nyfiken på hur dem behandlar en. Hur mycket franska har du lärt dig under den tiden där du har bott? :) tacksam för svar!
 
Svar:
Hej Julia!
Om du kommer hit och inte kan prata så mycket franska så lär du dig det snart, om du anstränger dig! Man måste våga börja säga det man kan säga, ta sen ta resten på engelska. Jag har många kompisar som började prata franska med sina familjer nu innan jul. Så det är inget problem. Beträffande fransmän känner jag inga haha! Man umgås nästan bara med andra au pairer så jag har vänner från hela Europa här, men jag känner ingen som är vän med fransmän, vilket kanske är lite synd. Men de är ofta väldigt sammansvetsade grupper som är svåra att komma in i.
Å andra sidan ser jag inget negativt med att bara ha au pair vänner. Med mina tyska kompisar pratar jag t ex bara franska!
Jag kunde redan hyffsat bra franska när jag kom, har gått speciallinje på gymnasiet så jag började prata franska med familjen direkt. Men jag lär mig saker varje dag. Och räknar med att vara nästan helt flytande när jag kommer hem. Hoppas du fick svar på det du undrade!
Mvh Elin ♥
 
 
frågor och svar,

Kommentera

Publiceras ej