Prolog / början på ett nytt liv

1kommentarer

Bonsoir!
 
Jag är hemma igen. Som ni säkert vet! Jag har haft många fantastiska sommarveckor med vänner och familj i mitt Göteborg som välkomnade mig med sitt finaste väder. Så bloggen har fått vila ett tag. Men jag vet att flera av mina trognaste läsare väntat på mina reflektioner och sista tankar om mitt år i Paris. Så här kommer en lista på några viktiga saker jag lärt mig.
  • Jag har lärt mig att allting har ett pris.
    Att få bo ett år i Paris fyllt med roliga resor, nya vänner och fransk kultur krävde ansträngning, uppoffringar och hårt otacksamt arbete.

  •  Jag har lärt mig uppskatta våra värderingar på ett nytt sätt.
    Vår hälsosamma syn på jämställdhet, homosexualitet och barnuppfostran, till exempel.

  • Jag har lärt mig nya gränser.
    Det finns en gräns för hur dåligt man kan bli behandlad som anställd, och som person. Nu vet jag var den gränsen går, och att jag måste våga sätta mina egna villkor. 

  • Jag har lärt mig hur jag inte vill vara som förälder.


  • Jag har lärt mig att ta vara på mig själv.
    Paris är en stor stad, och man måste vara lika tuff som gatu-smart ibland för att klara sig från problem.

  • Jag har lärt mig massor av franska! 
    Är riktigt stolt över hur långt jag kommit i mitt mål att bli helt flytande. 

Och till sist, har jag lärt mig, att man måste lära sig att stå stadigt på sina egna ben. Den hårda vägen. Man måste kliva ut ur sin varma bekväma bubbla och ut i verkligheten där allt ibland känns svårt och omöljigt. Där familj och vänner inte alltid finns bredvid för att hålla en i handen när allt känns skit. Där det gäller att bli knäckt, ta sig upp igen och lära sig något av varje misstag. 
En resa jag aldrig kunnat göra på något annat sätt. Så tack, Paris, för det här året. Och för mina nya fantastiska vänner jag hoppas att jag aldrig kommer förlora. ♥



Nu väntar förresten början på ett nytt liv för mig om bara några veckor, som juriststudent i Lund för 4½ år framöver! Jag håller just nu på att pilla fram en ny blogg om mina äventyr som totalt vilsen nybörjare i studentlivet, nationshäng, studier, nollning och allt som hör där till. (Jag har ingen aning om någonting än, eller någonstans att bo...)
Om ni vill fortsätta följa min framfart även denna höst vill säga..!
 
Ha det finfint tills vi hörs igen!

À la prochaine / Elin ♥
au pair, familj, frankrike, frågor och svar, paris, personligt,

1 kommentarer

Nathalie gullander

23 Oct 2014 20:56

Hej! Jag ska till Paris med min bästa vän i tre dagar. Vill så klart hinna med så mycket som möjligt men vad skulle du säga är det roligast? Det man bara inte får missa? Vi ska dit i februari och hur varmt är det där då typ? Kram!

Kommentera

Publiceras ej