Stolt över mig själv / en vanlig onsdag

2kommentarer

Bonsoir!
 
Vilken dag. Har jobbat drygt 9-21 och har lyckats hålla mig samlad, hålla energin uppe (en powernap på förmiddagen gjorde susen), och sysselsätta två vildar i 12 timmar! Tänkte skriva i lite stora drag om hur en vanlig onsdag för mig går till så får ni en lite inblick i vad jag har för mig. 
 
08.50: Dagen börjar hos Nathalie, ställer fram frukost till tjejerna i sömnen och säger hej då till Nat.
 
10.00: Dags att klä på sig sport/danskläder och bege sig till dagens aktiviteter.
 
10.30-11.20: En välbehövd powernap i ett tyst hus för att samla energi för eftermiddagen.
 
12.00: Hämtat upp barn, dags att laga lunch. Vid den här tiden är de oftast superhungriga och griniga, börjar oftast slåss eller gråta...
 
14.00: Biblioteket. Varannan vecka lånar vi 4 nya böcker och det är fullt med barn på biblan så de brukar gilla att gå dit. 
 
14.30: Handla mat på vägen hem.
 
15.00: Sagostund. Brukar falla för trycket och de får ta var sin godis, i utbyte mot att jag läser en liten lätt bok på engelska för dem. Hehe.
 
16.00: Mellanmål (och kaffe!) sen leker de lite som de vill.
Jag kör en tvättmaskin, hänger upp lakan på tork, stryker x antal kläder och sängkläder.
 
17.00: Bakade en kladdkaka med viss hjälp från Tess. Stökade mest ner hela köket.

18.00: Läxor med Lilou. Glosförhör.
 
18.30: Städa undan leksaker. Dusch eller bad. Alltid med stora protester och krångel.
 
19.00: Jag börjar laga mat, diskar en enorm disk samtidigt.
 
19.30: Middagen står på bordet. 
 
20.30: Barnen borstar tänderna, jag läser en bok för dem i sängen.
 
21.00: Sjunker ner i soffan helt slut men jävligt nöjd med mig själv!
 
Det är en rätt vanlig onsdag för mig. Behöver jag säga att jag längtar till helgen?

Bilder från dagen!

Omelett med stekt potatis till lunch.
 
Kladdkaka!

Grönsaksgryta à la Elin

Hjälpreda/busunge
 
 
À bientôt! /Elin
 
 
 
au pair, barnen, mat, vardag,

2 kommentarer

Clara

22 Feb 2013 11:08

Hej! Jag går i trean nu och börjar fundera på vad jag ska göra till hösten. Att åka som au-pair har jag som alternativ. Men jag har inte bestämt mig. Du kanske kan svara på några frågor, du behöver inte om du inte pallar. ;)

Är du nöjd med att åka med STS?
Har du lärt känna nya kompisar? Hur lärde du känna dem?
Bor du i en egen lägenhet eller i ett rum med familjen?
Är du nöjd med familjen?
Måste man ha körkort?
Är du fri att göra vad du vill på helgen, typ festa? (Om du nu bor i samma hus som familjen, är det okej att du kommer hem sent på natten, går in själv osv? )
Hur mycket franska kunde du förut? Pratar du bara franska med familjen? Förstår de engelska?
Ingår skola i paketet med STS?

Förlåt för massa frågor, men snällt om du vill svara.

Bra blogg, följer den med bloglovin nu :)

Svar: Hej Clara! Kul att du hittat hit :)
Är du nöjd med att åka med STS? ja det känns bra att åka med dem, man har någon att kontakta om det är något.Har du lärt känna nya kompisar? ja massor. Hur lärde du känna dem? genom den franska organisatonen, de arrangerar träffar när man kommer hit i början. men man måste vara social själv och föreslå att man ska träffas och sådär.Bor du i en egen lägenhet eller i ett rum med familjen? bor i nedervåningen. bara de som bor inne i centrum gör de, men de delar oftast toa med hela korridoren... haha.Är du nöjd med familjen? ja helt ok nöjd. känner ingen som stormtrivs. det går upp och ner men för det mesta är det helt ok.Måste man ha körkort? nej, men det är en fördel.Är du fri att göra vad du vill på helgen, typ festa? (Om du nu bor i samma hus som familjen, är det okej att du kommer hem sent på natten, går in själv osv? ) ja det går bra. men familjen har ansvar för dig så skicka ett sms om du kommer hem sent. Hur mycket franska kunde du förut? har läst i 7 år. Pratar du bara franska med familjen? ja bara. Förstår de engelska? ja det gör de.Ingår skola i paketet med STS? nej skola kostar ca 4-5000 per 3 månader.Tack för att du gillar min blogg, jätteroligt! Kram :)
Elin Gustafsson

Clara

24 Feb 2013 22:18

Kom på några frågor till...
Hur mycket får man välja familj själv? Lägger STS fram olika alternativ eller matchas du bara med en? Kan man åka när som helst på året?
Valde du skola själv, hjälpte familjen dig med att visa dig runt, hjälpa dig med anmälan osv?
Bor du utanför Paris? Kan man välja om man vill vara au pair i Paris innerstad istället?

:)

Svar: Hur mycket får man välja familj själv? Lägger STS fram olika alternativ eller matchas du bara med en? STS skickar dina papper till den franska organisationen som sen skickar förslag på familjer till sts/dig. Man kan inte välja och vraka på flera familjer samtidigt, utan du får ett förslag, och om du säger nej kan du inte ångra dig. Så tänk noga över det! Om man verkligen inte vill ha den första familjen får man ett nytt förslag såklart. Kan man åka när som helst på året? vet inte, men de allra flesta åker i september lagom till skolstarten. man får fler familjer att välja mellan och fler kompisar som precis kommit också.Valde du skola själv, hjälpte familjen dig med att visa dig runt, hjälpa dig med anmälan osv? Familjen hjälpte mig lite, men jag kollade upp själv också, man googlar bara. Det finns massor av skolor med au pair kurser, och skola är obligatoriskt för att få vara au pair.
Bor du utanför Paris? ja 10 min utanför. Kan man välja om man vill vara au pair i Paris innerstad istället? nej, de allra flesta familjer som har barn bor utanför så det är väldigt stor chans att du hamnar ett par minuter utanför men det går bra tåg kommunikationer så det är inga problem alls. :) kram
Elin Gustafsson

Kommentera

Publiceras ej