Vad som händer när man tänkt spara pengar en helg

2kommentarer

Bonsoir! 
Hoppas allt är bra med er mina fina läsare! Jag tänkte bara passa på att tacka, och säga att jag blir jätteglad för kommentarer och mail jag får angående jobbet, och livet här i Paris. Jag svarar gärna på era frågor om ni funderar på att bli au pairer, och jag svarar alltid ärligt och utifrån egna och mina vänners erfarenheter. Så släng iväg en kommentar med din fråga om livet som au pair!  
 
Nu till helgen! Eftersom alla spenderade alla pengar vi hade för februari i Amsterdam, så hade vi planerat en billig helg. Det gick sådär med de planerna.
I går började vi dagen med lite hederligt turistande. Vi såg Sainte Chapelle som är en gammal kyrka byggd på 1240-talet(!) och ett måste i Paris har jag upptäckt nu. Jag blev helt stum i säkert en halv minut när vi kom upp på övervåningen i kapellet där 5-6 meter höga glasfönster tornade upp sig över oss. Varje litet fönster är utsmyckat med en bibelhistoria och målade med helt fantastisk precision. Bilderna här på bloggen gör inte rummet rättvisa, och man måste verkligen se det i verkligheten! Riktigt häftigt.
 
Senare på kvällen var vi på en liten mysig resturang i Monmartre och käkade Raclette traditionelle. För er som inte hört talas om denna rätt så är det först en tallrik med olika korvar, chark, saltgurka osv. Sen har man en Racletteost som man grillar mot en lite låda fylld med kol, och sen häller smält ost på köttet. Verkligen jättegott, bild finns om du skrollar ner. (Ska tilläggas att 4 tjejer åt upp hela den osten hehehe.)
 
Efter en drink på les Deux Moulains (caféet där Amelie Poulain jobbar i filmen med samma namn) så drog vi oss hem, mätta som tusan.

Idag har jag och Issa varit med de svenska tjejerna på Breakfast in America. (Igen, jag vet.) But can you blame me? Kolla in min milkshake! 
Sen var jag och hon på bio och såg Gangster Squad. Faktiskt riktigt bra film. Och det skadar ju inte att Ryan Gosling är med heller, haha.
 
Nu ska jag göra mig nå mat! Puss & kram / Elin


Satine Chapelle - undervåning 

Övervåning! Något av det finaste jag sett i Paris.



Bästa Iselin 

Raclette

Själva raclette-osten!
B.I.A scramble eggs, bacon, pancakes, milkhake, bagels, kaffe. ♥ Heaven.
au pair, fritid, mat, paris,

2 kommentarer

Amanda

25 Feb 2013 23:08

Åh vilken vacker kyrka!

Svar: Ja visst är den! Helt fantastisk, du måste se dem om du får tillfälle :)
Elin Gustafsson

Sofia

28 Feb 2013 21:23

Hej, när jag läser era bloggar undrar jag ibland hur ni har råd med allt. Ni får väl inte så mycket lön, eller det verkar inte så enligt STS:s hemsida.. hade du sparat ihop mycket innan du åkte? Frågar så att jag kan planera lite när man kanske kan komma.iväg haha:)

Svar: Hej sofia! Nej du har helt rätt, vi får 320 euro i månaden, ca 3000 kr så det är ju inte mycket att leva på, men man får vara ekonomisk. Det är mer än man tror. Och om man inte går ut och festar så ofta, shoppar väldigt lite och är sparsam i allmänhet händer det faktiskt att man kan lägga undan 40 euro till nästa månad! (men bara ibland) Oftast tar jag istället några hundra i slutet av månaden från mitt svenska konto. Så du tjänar inga pengar på det året du är borta. Men det är såklart värt mer än pengar i upplevelser och lärdom! Kram
Elin Gustafsson

Kommentera

Publiceras ej