30 dagar till Sverige

1kommentarer

Bonsoir!
 
Idag har varit en lugn och lätt dag. (Fram tills för någon timme sen i alla fall). Jag har varit ensam med barnen idag och det tycker jag är så skönt. Två av deras kompisar har varit här, och det låter ju kanske jobbigt, men det är grymt. Då leker de med varandra, jag kan dricka te och slappa och om de är något kommer de till mig. Perfekt. Tror att jag ska be dem bjuda in sina vänner oftare på onsdagar!
 
Nu är jag dock trött. Kroppen ville inte vakna redan imorse, och den senaste timmen vid matbordet har jag desperat försökt testa en snäll taktik med barnen när de inte lyssnar. Jag ber dem 4,5,6 gånger lugnt och samlat att äta eller att sätta sig ordentligt, eller att sluta kasta servetter på varandra. Men utan resultat. Jag lutar mig fram och säger "Tess. Kan du äta är du snäll?" Jag vet att hon hör mig, men jag blir hundra procent ignorerad. Efter 45 minuter av detta ouppfostrade beteende klickade jag. Varpå Tess börjar fnissa åt mig. Då klickade jag fullständigt. Och jag undrade varför det alltid krävs att jag blir arg innan de lyssnar? Att de inte lyssnar när jag försöker be dem snällt en miljon gånger?
 
Om 30 dagar åker jag hem i 10 dagar. Jag längtar!
 
À bientôt /Elin
 
 
 
barnen, vardag,

1 kommentarer

Sabina

31 Jan 2013 05:36

Hur har hela au pair grejen påverkat dig? Växer man upp snabbt? Hur blir allting känslomässigt? :)

Svar: Hej Sabina! Oj vilken svår fråga... jag tycker inte att jag växt upp så mycket mer än innan. Eller asså.. jag tvättar nu mina kläder, lagar min mat varje dag (2ggr per dag oftast) jag har 'ansvar' för två barn 5 timmar om dagen. (Jag skriver 'ansvar' eftersom vi är ensamma hemma i huset till föräldrarna kommer hem, känns inte som att ha ansvar för ett kärnkraftverk precis) ;)
Känslomässigt känner jag mig som samma människa som innan. Men helt ärligt lite mer trasig efter saknad till alla dem jag tycker om hemma i sverige. Jag har definitivt vuxit upp i det att jag fattat hur bra jag har haft det i göteborg de senaste åren, och hur mycket alla människor runt mig betyder i mitt liv. Så det har varit ett nyttigt uppvaknande och erfarenhet hittills kan man säga! :)
Elin Gustafsson

Kommentera

Publiceras ej