Fransk pumpa- och potatissoppa

1kommentarer

Bonsoir!
 
Det här trodde jag aldrig skulle hända, jag mat-bloggar. Jag har fått frågan om jag kan lägga ut receptet på min pumpa- och potatissoppa som är både min och barnens favorit. Den är tagen från en fransk kokbok men modifierad lite av mig såklart. Egentligen ska man ha fläsk i, på sann bondetradtion, men jag tycker den är godare vegetarisk.
 
Du behöver för 4 portioner:
1/4 pumpa (Cucurbita moschata - myskpumpa på svenska?)
4 potatisar
3 dl mjölk
crème fraiche
salt
peppar
en matberedare eller stavmixer
en stor kastrull
och starka armar för att skära den jäkla pumpan
 
Börja med att skära potatisarna och pumpan i stora tärningar. Koka potatisen 5 min i saltat vatten, släng sedan i pumpan och koka allt i 10 min till. Det ska gå att mosa bitarna lite mot kanten när de är klara.
Häll av allt vatten och lägg bitarna i matberedaren. Mixa till en grov puré.
Häll tillbaka allt i kastrullen och tillsätt mjölken. Koka på låg värme och häll i 3-4 stora skedar crème fraiche. Salta rätt mycket, peppra, smaka av.
 
Nu sitter barnen och skrapar tallrikarna, för den är faktiskt jättegod. Mat-Tina se upp!
Bon apetit!
 
franskt, mat,

1 kommentarer

Julia

05 Jan 2013 19:21

Hej! Det är så att jag tänkte åka till Frankrike eller USA i ett år. Anledningen till att jag pendlar mellan dessa är att mamma är fransyska. Jag kan inte franska särskilt bra och vill därför lära mig franska flytande. Hur tycker du att fransmännen och fransyskorna bemöter dig och så där du bor? Jag vet att den franska kulturen är annorlunde gentemot här så är nyfiken på hur dem behandlar en. Hur mycket franska har du lärt dig under den tiden där du har bott? :) tacksam för svar!

Svar: Hej Julia! Om du kommer hit och inte kan prata så mycket franska så lär du dig det snart, om du anstränger dig! Man måste våga börja säga det man kan säga, ta resten på engelska eller något. Jag har många kompisar som började prata franska med sina familjer nu innan jul. Så det är inget problem. Beträffande fransmän känner jag inga haha! Asså man umgås nästan bara med andra au pairer så jag har vänner från hela eurpoa här, men jag känner ingen som är vän med fransmän. Jag kunde redan hyffsat bra franska när jag kom, har gått speciallinje på gymnasiet så jag började prata franska med familjen direkt. Men jag lär mig saker varje dag. Och räknar med att få bort min dialekt och vara helt flytande när jag kommer hem :)Mitt tips är också att åka med en organisation som STS för då får man alla försäkringar och så ordnade.Hoppas du fick svar på det du undrade! /Elin
Elin Gustafsson

Kommentera

Publiceras ej