Frågestund 4

1kommentarer

Frågor från Sara
Hallå! Jag har fått kontakt med en familj som vill att jag kommer i augusti. Familjen verkar hur trevlig som helst. Denna enda nackdelen som jag känner är att de vill att jag endast pratar engelska med barnen för att barnen ska upprätthålla sin engelska (dom har nämligen bott i England tidigare). Är orolig för hur det blir med att lära sig franskan, om det blir sämre i så fall. Det kanske är svårt för dig att svara på; men hur upplever du det med att lära sig franskan? Lär man sig ändå även om man inte skulle prata franska med barnen ? Vänliga hälsningar, Sara
 

Hej Sara!
Vad roligt att du hittat en familj du verkar gilla! Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är för att man ska trivas i Frankrike. 
Appropå språket så måste jag säga att jag lärt mig otroligt mycket hemma. När man pratar med barnen är de jättebra på att förklara ord så man förstår, du vet sådär enkelt och självklart som bara barn kan. Självklart kan man anstränga sig i skolan, plugga gramatik hemma, läsa böcker och se på tv. Men jag har väl varit lite lat antar jag, och pratar istället franska varje dag med både föräldrar och barn. Det har hjälpt mig hur mycket som helst.
 
Men, jag har vänner som bara pratar engelska med sina barn och som också lärt sig en del franska. Dock måste jag varna dig om du, som jag, allra främst åker för att lära dig språket flytande.
 
Ni kanske kan komma fram till någon sorts kompromiss om de är schyssta?
 
Stort lycka till med din resa!
Kram /Elin
frågor och svar,

1 kommentarer

Sara

22 Jun 2013 16:35

Tack för svar Elin!!

Har sån beslutsångest. Är orolig eftersom att man inte vet hur nästa familj kommer vara om man tackar nej till denna.

Mitt främsta syfte är ju att lära mig franska flytande, har varit en dröm sen jag börja plugga franska på högstadiet. Samtidigt vill jag ha en trivsam & rolig upplevelse under mitt år & då är väl familjen hur viktig som helst. Får se vad deras nuvarande au pair säger när jag har skype-möte med henne. Lutar åt att tacka ja till dom ändå så får jag helt enkelt anstränga mig mer med franskan...

Tack igen för svar!

Svar: Åh exakt samma dröm som mig då! :)Ja alltså, om du läser min blogg regelbundet så vet du att min nivå på språket kom med ett högt pris; min familj är inte bra. Rent ut sagt förjävlig just nu. Så en bra familj är jätteviktigt!!
Hoppas du hittar rätt tillslut och all lycka till! Kram /Elin
Elin Freja Gustafsson

Kommentera

Publiceras ej